📣 ABONEAZĂ-TE ACUM LA CANAL
DE CE PERVASIVE INFRASTRUCTURES?
Trecem printr-o perioadă cu multiple crize – climatice, economice și de securitate. Și asta ne arată rolul important pe care îl joacă infrastructura în modelarea vieții sociale și politice.
Am adunat acest lucru sub titlul de Pervasive Infrastructure, o infrastructură care pătrunde peste tot.
CE SUNT ACESTE INFRASTRUCTURI?
Sau altfel spus: ce ne formează astăzi nevoia de consum sau ne determină nivelul de trai și care sunt mijloacele prin care alegem fie medicamentele, unde trăim, ce și cum lucrăm sau ce ne dorim.
O altă întrebare la care căutăm răspunsuri este cum ne afectează și ce să facem cu cele mai recente evoluții geopolitice globale. Războaie, militarizare, granițe, prețul crescut al energiei și al vieții în general... acestea sunt întrebările de la care plecăm.
IMPORTANȚA CANALULUI
Canalul Dunăre-Marea Neagră este cel mai mare proiect de infrastructură de transport din istoria României. Importanța sa simbolică în discursul public din România – politic, economic și cultural – este considerabilă. Din acest motiv l-am ales ca simbol și temă-pivot pentru ca, aruncând lumină asupra câtorva din transformările prin care a trecut, să surprindem ceva din evoluția în timp a noțiunii de infrastructură în general. Astfel, am vrut să punem canalul în relație, chiar dacă adesea implicită, cu discuțiile avute în seria de podcast.
Am invitat 14 persoane cu activități în domenii variate, să discute despre infrastructuri.
Vorbim despre cea mai veche revistă anarhistă din Suedia, fondată acum mai bine de 100 de ani. Conversația se învârte în jurul relației pe care o stabilește revista cu cititorii săi și despre modul în care revistele cu un conținut radical emancipator, precum Brand, pot contribui la luptele muncitorești din Suedia.
Episodul explorează regimul locativ sau principiile după care se locuiește în România de azi, dezvoltând analiza în jurul unor concepte precum capitalism de rentier și altele. Se vorbește despre privatizarea fostelor platforme industriale din interiorul orașelor mari din România, despre sărăcia energetică, adică gospodării care nu-și permit costurile de încălzire, curent, apă caldă etc.
Episodul vorbește despre impactul la care ne putem aștepta de la Planul European Pentru Locuire Accesibilă (UE), inaugurat cu tam tam în 2024. Se dezbat, de asemenea, idei legate de decuplarea profitului de locuire și se propun diferite viziuni non-capitaliste pentru locuire.
În episodul acesta se discută despre bani ca marfă, mai exact despre modul de utilizare a banilor de către infrastructura băncilor comerciale în economia capitalistă de azi. Credite, dobândă, resposabilitate individuală, îndatorare a populației, disciplină financiară sunt câțiva termeni care sunt dezbătuți. Se vorbește, printre altele, și despre felul în care s-a realizat privatizarea sistemului bancar din România și despre crash-urile bancare din anii 90.
Infrastructura de securitate - între public și privat cu Ruxandra Ivan
Episodul discută despre armate private și impactul pe care acestea îl au în politica internațională începând cu anii 90, problemele pe care armatele private le ridică, probleme de încălcare a drepturilor omului, afaceri dubioase cu corporații private, lipsa transparenței etc. Se discută și despre influența privatizării armatei în regiunea Mării Negre și a politicilor din România.
Episodul vorbește despre infrastructura de migrație de muncă în România, despre condițiile care au dus la creșterea numărului de muncitori și muncitoare migrante în România, despre presiunile la nivel legislativ pe care angajatorii le fac pentru a profita cât mai mult de pe urma folosirii migranților ca forță de muncă ieftină, despre asemănările și deosebirile dintre muncitorii migranți români plecați în Vestul Europei la muncă și migranții muncitori în România.
Vină și datorie în capitalism cu Bogdan Popa
În acest episod de debut se discută despre câteva filme din așa-zisul Nou Val românesc, se dezbat idei despre percepția în capitalism, despre cum vina și datoria stau la baza experienței de sine și deschid calea pentru privatizare. O discuție puțin atipică despre infrastructură în care drumurile, podurile, canalele, centrele logistice etc. sunt înțelese ca ceva material și imaterial în același timp.